Nagyvilág

Nyolchetes csecsemővel kerülhetnek utcára

könyvelő (könyvelő)
könyvelő (könyvelő)

Valakinek csak a pénzét, valakinek az iratait is elvette egy angliai magyar könyvelőiroda anélkül, hogy a kért munkát elvégezte volna – állítják többen a kinn élők közül. Egy család elmondása szerint ők akár utcára is kerülhetnek emiatt nyolchetes csecsemőjükkel. Az ügyben már feljelentést is tettek. A könyvelőiroda szerint nem történt visszaélés.

Minden a Facebookon kezdődött, ahol néhány napja egy kétségbeesett ügyfél kért segítséget egy londoni magyar chatoldal tagjaitól.

„Légyszíves, segítsetek! Magyar könyvelő iroda segített, hogy visszaigényeljem a taxom (adóm – a szerk.). Ez lassan másfél hónapja megtörtént, semmilyen levelet, sem pénzt nem kaptam vissza, de a telefont sem veszik fel nekem. “Keszthelyi Anita ” néven ismert iroda. Esetleg valaki igényelt már vissza tőlük taxot?”

A poszt kisebb lavinát indított el. Többen hasonló tapasztalatokról számoltak be.

 „Akkor nem is fogod. Többeket átvert már.”

„Nekem segített rengeteg ügy elintézésében…viszont a várakozási idő sokszor az idegeimet súrolta… Legutóbb 2héttel ezelőtt próbáltam vele felvenni a kapcsolatot, de semmi visszajelzés. Nem tudom, mi az oka.”

„Igen, az Anita nagyon megbízható volt. Volt. Aztán, hogy túlvállalja magát vagy mi történik, azt senki se tudja, de tavaly óta valami nem stimmel…Minden esetre én is váltottam….”

„Mi is megjártuk vele, másik könyvelőhöz kellett mennünk, persze minden rosszul / vagy meg sem volt csinálva. Remélem Anita előbb-utóbb felelősségre lesz vonva, átveri az embereket.”

„Tuti feljelentem! !!!!!”

„Én nagyon jól ismerem. Senkinek nem ajánlom! !!!”

Az állítások szerint az iroda vagy az ügyfelek bevallásait nem küldte el időben a brit adóhatósághoz, vagy a segélyek igénylését nem intézte nekik a megbeszéltek szerint, miközben a szolgáltatások díját előre kérték az ügyfelektől.

Több ügyfél csak a hozzászólások olvasása után fogott gyanút, ezért felhívták az adóhatóságot, hogy a bevallásukról érdeklődjenek. Kellemetlen meglepetés érte őket.

„NEM KAPTÁK MEG AZ ADÓBEVALLÁSOMAT!! Áprilisban kértem meg Anitát, hogy a lehető legsürgősebben csinálja meg. Technikai okokra hivatkozva elhúzódott, és november 23-án írta, hogy minden rendben!…Köszönöm, hogy felnyitottátok a szemem.”

„Na, szép. Minket is átvert. Szeptember óta nem jutunk dűlőre az adóbevallás miatt. Miattuk minden benefitünk (segély – a szerk.) törölve lett. Nagyon gáz a banda… Ma hívtuk mi is az hmrc-t (a brit adóhatóság – a szerk.). Nincs sehol az adóbevallásunk:(„

A Hír24 Angliai Magyarok oldala utánajárt, mi is történhetett a könyvelőirodával, és több klienssel is beszéltünk.

Hajléktalanná is válhatnak?

Az angliai Lutonban élő Violetta és párja, Szilárd ősszel került kapcsolatba a Best D Solutions nevű könyvelőirodával. Azért fordultak hozzájuk, mert nem beszélnek olyan jól angolul, hogy a brit bürokrácia útvesztőiben megértessék magukat.

Kezdetben Szilárd adóügyeinek intézésével, később pedig segélyek, köztük a lakhatási támogatás igénylésével is megbízták a céget.

„Amikor először az irodában jártunk, bár a szolgáltatásokat Anita hirdeti, mégis egy Miklós nevű fiatalember fogadott minket, aki ott előttünk fel is hívta az adóhatóságot, vagyis látszólag hozzáértő és rutinos volt. Azt mondta, a céget vezető Anita külföldön van, és gyakorlatilag az elmúlt hónapokban mindig ugyanezt a magyarázatot kaptuk tőle – Anita hol Kanadában, hol Magyarországon volt, de mi még soha nem találkoztunk vele” – meséli Violetta.

A család összesen 335 fontot fizetett a könyvelőnek, amiről állításuk szerint számlát nem kaptak. Ügyük azóta sincs elintézve, az irodát pedig alig-alig tudják elérni.

„Mikor nagy nehezen novemberben újra kaptunk egy időpontot, Miklós mindent kikalkulált nekünk, állítása szerint pennyre pontosan kiszámolta, hogy mennyi lakhatási támogatásra vagyunk jogosultak, és hogy ne aggódjunk, ki fogjuk tudni fizetni a lakbért, ha úgy döntünk, kibéreljük a házat, amit kinéztünk. És mi így is tettünk.”

Csakhogy a helyi önkormányzathoz a pár elmondása szerint azóta sem érkezett meg a kérvényük, aminek már legalább másfél hónapja.

„Közben Miklós bekérte az én személyigazolványomat és Szilárd útlevelét, valamint a házbérleti szerződés eredeti példányát, mert állítólag ezt a kérelemmel együtt továbbítania kellett a councilnak. Iratok nélkül most még magunknak sem tudunk intézni semmit.”

Violettáék nemrég feljelentést tettek a brit rendőrségen

A magyar pár, amelynek nemrég született meg első gyermeke, állítólag december 23-a óta nem tud a könyvelővel telefonon beszélni.

„Végső elkeseredésünkben két hete feljelentettük a könyvelőirodát a lutoni rendőrségen. Az irataink és az eredeti dokumentumok nélkül nem tudtunk lépni. A lakhatási támogatás hiányában pedig nem tudjuk fizetni az albérletet, ezért január 31-én úgy tűnik, mennünk kell a most kéthónapos babával. Azt még nem tudjuk, hova.”

Más is több, mint félévet várt a könyvelő segítségére

Tiborék már korábban is Anitával könyveltettek, ezért tavaly is hozzá fordultak. Nyáron keresték meg, mert a lakhatási támogatás igényléséhez sürgősen el kellett készíteni az adóbevallásukat.

Ők is furcsállották, hogy már nem Anita fogadja az ügyfeleket, hanem egy fiatalember. Ügyük azóta is húzódik, és a Facebookon megjelent posztok után jobbnak látták felhívni az adóhatóságot.

„Kiderült, hogy a bevallásunkat továbbra sem látják a rendszerben, vagyis az a hívás napján nem készült el. Enélkül persze a lakhatási támogatásunk sem intéződött hónapokig. Mindezért 150 fontot fizettünk.”

Egy másik ügyfél, aki kérte, ne nevezzük meg, szintén több adóbevallás elkészítését bízta a Best D Solutionsre több mint nyolc hónappal ezelőtt. 180 fontot fizetett a cégnek, de elérni őket ezután szinte lehetetlen volt. Néhány napja kiderült, hogy az adóhatósághoz addig az ő adóbevallásaik sem érkeztek meg.

Volt, aki még májusban fizetett a szolgáltatásért, és azóta várt az adóbevallásra

Öröm az ürömben, hogy miután a panaszok a Facebookon megjelentek, a könyvelőirodánál mintha megemberelték volna magukat, és a panaszosok adóbevallásai egyik napról a másikra megjelentek a brit adóhatóság rendszerében. Még épp időben – a január 31-i határidő lejárta előtt.

Érdekes fejlemény az is, hogy a panaszáradat utáni napokban a tulajdonos Keszthelyi Anita Facebook-oldalán jelentette be, hogy személyes okokból nem dolgozik tovább cégében, és 2015. február elsejétől a Best D Solutions összes ügyfelét átadja egy másik könyvelőirodának, a SAFI Advisory Services Ltd-nek.

Na, de ki is az a Keszthelyi Anita?

Elébe megyek, és már az elején lelövöm a poént – Keszthelyi Anita létezik, a Hír24 londoni szerkesztője, jómagam végül személyesen találkoztam vele.

Igaz, nem vele indultam interjút készíteni, hanem a már említett másik cég, a SAFI tulajdonosával, de odaérkezésemkor kiderült, Anitát is elhívta a beszélgetésre, így közvetlenül neki tehettem fel a kérdéseimet.

„Én nem mondanám, hogy a szolgáltatás minősége romlott” – kezdi, amikor az elmúlt hónapok ügyfél-panaszairól kérdezem. „Problémák voltak a telefonnal és a hangpostával, amiért sokszor nem kaptuk meg a kliensek üzeneteit, és a segélyek igénylése és elbírálása is sokkal bonyolultabbá és hosszabbá vált Nagy-Britanniában az utóbbi időben.”

Anita azt mondja, a kért munkák, köztük az adóbevallások rendezése is folyamatban vannak.

„Januárban újra belenéztünk minden egyes adóbevallásba és a hiányok pótlására kértük ügyfeleinket. Aki ezt megtette, annak azonnali hatállyal beadtuk az adóbevallását, aki pedig még mindig nem küldte el a hiányzó papírokat, azokat a napokban újra hívjuk.”

Anita arra kér mindenkit, aki úgy érzi, nem megfelelően jártak el ügyében, hogy lépjen vele kapcsolatba a cég email címén vagy telefonszámán. Azt ígéri, személyesen vizsgálja felül az ügyeket, és mindent megtesz, hogy eredményesen le tudja zárni azokat.

Szerettem volna többet megtudni munkatársáról, Miklósról is.

„Augusztus óta dolgozom Miklóssal, aki korábbi ügyfelem és barátom. Ő ül az irodában és kommunikál az ügyfelekkel, ő végzi az alap dolgokat, én pedig a háttérben végzem a könyvelői tevékenységet, és tudok minden ügyről.”

Később az is kiderül, hogy egyikőjüknek sincs könyvelői végzettsége.

„Nekem három, pénzügyi területen szerzett diplomám van, köztük egy angol közgazdász végzettség, amivel legálisan lehet könyvelői munkát végezni az Egyesült Királyságban. Miklós pedig a nyomtatványok kitöltését, és az egyszerűbb számolásokat végzi, aminél a gyors gondolkodás és tanulási képesség fontosabb szerepet játszik. Amikor bonyolultabb ügy érkezett, akkor kiszerveztük a munkát a SAFI-nak, amelynek most összes ügyünket átadjuk.”

Amikor Violettáék ügyét hozom fel, és érdeklődöm, hogy tud-e a rendőrségi feljelentésről, megrázza a fejét.

„Nem, nem tudok a rendőrségi feljelentésről, Miklós találkozott az ügyfelekkel, és még csak a papírmunkánál tartottunk, amit elküldtünk az önkormányzatnak. Viszont amennyiben Violettáék megtisztelnek engem személy szerint a feladattal, szeretném felajánlani a segítségemet az ügyintézés soron kívüli folytatásában, hiszen ha van rá mód, szeretném megakadályozni, hogy elveszítsék az otthonukat.”

A Best D Solutions 2011-ben alakult, és a tulajdonosnő elmondása szerint azóta 5-600 ügyfelük volt – zömmel magyarok.

A könyvelőnő a Facebookon jelentette be, nem folytatja tovább a munkát

Pár nappal azután viszont, hogy a panaszok a Facebookon terjedni kezdtek, és a Hír24 is elkezdett nyomozni az ügyben, Anita bejelentette, befejezi angliai működését. A tényekhez ragaszkodva állítja, a kettő között nincs semmilyen összefüggés.

„Személyes okok miatt döntöttem úgy, hogy nem folytatom a munkát. Elköltözöm az Egyesült Királyságból, de ennek magánéleti okai vannak.”

És hogy hibázott-e szakmailag?

„Biztos vagyok benne, hogy csinálhattam volna jobban is, mert fejlődni mindig van hova. De nem vagyok csaló, és a néhány panaszoson túl rengeteg elégedett ügyfelünk van. A klienseimnek továbbra is a legjobbat szeretném, ezért gondoskodom a folytonosságról, és adom át őket szakmai partnercégünknek, a SAFI-nak.”

Mit tegyenek a Best D Solutions eddigi ügyfelei?

A cég minden kliensét és ügyét a SAFI Advisory Services Ltd-nek adja át jövő hónaptól. Az új könyvelőiroda tulajdonosa, a lengyel Tomasz Wiadrowski arra kér mindenkit, akinek problémája volt, vagy csak folyamatban lévő ügye van Anitáékkal, hogy februártól a SAFI elérhetőségein jelentkezzen.

„Természetesen idő lesz átnézni minden aktát, de nagyon igyekezni fogunk. Én okleveles, Angliában regisztrált könyvelő vagyok, több mint 2000 ügyfelem volt az évek alatt. Elsősorban kelet-európaiak, köztük magyarok is, így rájuk, őket érintő ügyekre specializálódtunk. Mindenkinek fogunk tudni segíteni, és hamarosan lesz magyarul beszélő munkatárs is az irodánkban.”

Tomasz megerősíti, hogy az elmúlt években szigorodott a segélyek elbírálása, és mindenféle egyéb körülmény lassíthatja a folyamatot. Sokszor az ügyfeleken is múlik az eljárás hosszúsága, hiszen minél hamarabb küldik el a szükséges iratokat, annál hamarabb intéződhet az ügyük.

„Természetesen felelősséget a Best D Solutions hibáiért nem vállalunk, de mindenkinek, aki úgy dönt, velünk folytatja tovább, a lehető legmagasabb színvonalú szolgáltatást igyekszünk nyújtani.”

Utószó

Nyomozásunk során a sokat emlegetett Miklóst is elértük telefonon. Szerinte a cégnél minden rendben folyt, és időnként az ügyfelek türelmetlenek. Amikor Violettáék ügyéről kérdeztük, nekünk is azt állította, hogy az irataikat elküldte az önkormányzatnak.

A minap azonban történt egy kis fordulat – Miklós állítólag felvette a kapcsolatot a családdal és megkérdezte, mit csináljon a nála lévő irataikkal, mert a council elmondása szerint visszaküldte azokat.

De Violettáék továbbra is állítják, az önkormányzat soha nem hallott az ügyükről. Hogy hol az igazság, nem a mi tisztünk eldönteni. Mindenesetre a családnak jelen állás szerint hamarosan költöznie kell, mert az elmúlt hónapokban ügyükben, amelynek intézésével a Best D Solutionst bízták meg, semmi nem történt. Ezért most kártérítési pert is fontolgatnak a cég ellen. 

Ajánlott videó

Olvasói sztorik